Kommunikationens inbäddade resurs för lärande i slöjdundervisning

Författare

  • Minna Oja
  • Barbro Sjöberg
  • Marléne Johansson

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v2i12.27574

Nyckelord:

handling, kommunikation, lärande, slöjd, slöjdpedagogik

Abstract

Föreliggande artikel fokuserar kommunikativa aspekter i slöjdundervisning och baserar sig på en delstudie inom projektet ”Lärandets uttryck i slöjdpraktiker”. Det empiriska materialet består av videodokumentation av ett undervisningstillfälle i textilslöjd. I artikeln redogörs för studiens forskningsresultat som speglar hur olika kommunikativa aspekter används som resurs för lärande under ett slöjdtillfälle i skolan. Resultaten kan bidra till att stärka slöjdens roll som skolämne då de visar att elever, utöver sådant som kan uppfattas som traditionella slöjdkunskaper, också ges möjligheter att bli delaktiga i värdegrundsfrågor som finns inbäddade i kommunikationen.

Communications embedded resource for learning in Sloyd education

The present article focuses the communicative aspects in sloyd education and is based on a study within the project “Learning expression in sloyd practices”. The aim of the study was to obtain more knowledge about communication – verbal, non-verbal and visual communication – to be used as a resource for learning. The empirical material consists of video documentation during lessons in textile handicraft. The article outlines the study's findings which reflect how the different communicative aspects are used as a resource for learning during the sloyd lessons in school. The results may help to strengthen the role of the school subject sloyd when they show that students, in addition to things that can be perceived as traditional handicraft skills, also are given opportunities to become involved in fundamental values that are embedded in the communication.

Författarbiografier

Minna Oja

Minna Oja har en magister i pedagogik med slöjdpedagogik som huvudämne. Hon arbetar som lektor i textilslöjd vid Kungsvägens skola i Sibbo, Finland.

Barbro Sjöberg

Barbro Sjöberg är doktor i pedagogik med slöjdpedagogik som huvudämne. Hon jobbar som lärarutbildare, lektor i textilslöjd, vid Åbo Akademi, Pedagogiska fakulteten i Vasa, Finland.

Marléne Johansson

Marléne Johansson är professor i slöjdpedagogik vid Åbo Akademi, där hon förestår ett slöjdpedagogiskt resurscenter med nordiska doktorander. Hon arbetar även som professor i slöjd vid HDK, Göteborgs universitet och som professor i formgivning, kunst och håndeverksdidaktikk vid Högskolan i Telemark, Norge. marljoha@abo.fi

Downloads

Publicerad

2014-05-28

Referera så här

Oja, M., Sjöberg, B., & Johansson, M. (2014). Kommunikationens inbäddade resurs för lärande i slöjdundervisning. Forskning Om Undervisning Och lärande, 2(12), 5–20. https://doi.org/10.61998/forskul.v2i12.27574

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier

Liknande artiklar

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.