Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till sidfot
  • Om NOAD
    • Om tidskriften
    • Redaktion
    • Uppgifter om tidskriften
    • Integritetspolicy
    • Policy för öppen tillgång
    • Kontakt
  • Senaste Artiklarna
  • Arkiv
  • För Författare
    • Författarinstruktioner
    • Skicka in bidrag
  • Redaktionella Riktlinjer
Sök
  • Registrera
  • Logga in
  1. Hem /
  2. Arkiv /
  3. Vol 3 Nr 1 (2017)

Vol 3 Nr 1 (2017)

Publicerad: 2017-09-29

Redaktionellt

  • Förord

    Silwa Claesson, Jörgen Dimenäsj (Författare)
    1
    • pdf

Originalartiklar

  • A teacher’s practical theories, self-efficacy, and emotions What connections do they have, and how can they be developed?

    Harri Pitkäniemi (Författare)
    2-23
    • pdf (English)
  • Rektor i kläm mellan uppdrag och förutsättningar specialpedagogisk verksamhet i svenska glesbygdsskolor

    Gerd Pettersson (Författare)
    23-42
    • pdf
  • Kulturalisering og generalisering En undersøgelse af mulighederne for udvikling af interdisciplinær didaktik og moderne refleksiv dannelse gennem brug af begreber fra den kognitive semantik i matematik- og litteraturundervisningen

    Peter Kaspersen, Bjørn Felsager (Författare)
    43-67
    • pdf
  • Didethics A didactic model including professional ethics

    Marita Cronqvist (Författare)
    68-85
    • pdf (English)

Debattinlägg

  • Kan och bör systematiska översikter adressera frågor om vad som är utbildningsmässigt önskvärt?

    Magnus Levinsson (Författare)
    86-92
    • pdf
  • Svar från Skolforskningsinstitutet på Levinssons artikel

    Lena Adamson (Författare)
    93-95
    • pdf
  • Hva er relevant kunnskap i skolen?

    Sølvi Lillejord (Författare)
    96-101
    • pdf

Om NoAD

Om NoAD

Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik (NoAD) är en tidskrift med fokus på utbildning och undervisning. Vi publicerar bidrag i huvudsak med allmändidaktisk inriktning men även ämnesdidaktiska bidrag välkomnas, särskilt intressant är studier inom den didaktiska bildningstraditionen. Ambitionen är att bidra med studier om undervisning, lärares arbete, lärarutbildning, skolan som social praktik, samt teoretiska studier om didaktik och bildning. Tidskriften vänder sig till de som är intresserade av skola, undervisning och lärarprofessionen. Publicerade artiklar är sakkunniggranskade.
Läs mer >>

Skicka in bidrag

Skicka in bidrag

Språk

  • Svenska
  • English

Nyckelord

Information

  • För läsare
  • För författare
  • För bibliotekarier

Senaste numret

  • Atom-logotyp
  • RSS2-logotyp
  • RSS1-logotyp

Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik | ISSN (Online) 2002-1534

Utgiven av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet | Open Access enligt Creative Commons CC-BY 4.0 

 @NOADidaktik 

Värdplattform: ”Publicera” av Kungliga biblioteket | Hantering av personuppgifter | Rättigheter

Mer information om det här publiceringssystemet, Plattform och Arbetsflöde av OJS/PKP.