Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation

Författare

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v12i3.24016

Nyckelord:

matematik, andraspråkselever, bedömning, muntliga språkstrategier, gruppsamtal

Abstract

Studiens övergripande syfte var att undersöka på vilket sätt elever i årskurs 9, med svenska som andraspråk, samtalar kring och löser matematiska problem under en bedömningssituation som efterliknar en verklig muntlig nationell provsituation. I samtal behöver andraspråkselever ta risker och använda sig av ord de ännu inte behärskar. Enligt anvisningarna, som hör till de nationella proven, bör elevsamtalen vara utforskande där framåtsyftande frågor ställs och eleverna aktivt lyssnar på varandra. I resultatet framträder tre teman, som vi även har funnit i tidigare forskning; språkliga strategier, språkliga förmågor samt samtalsformer. Ytterligare ett tema framträder; undvikandestrategier. Studien visar att det är svårt att avgöra vilka matematiska kunskaper en elev har, när det svenska språket inte är väl utvecklat. Resultatet indikerar att eleverna i matematikundervisningen explicit behöver få träna på att använda språkliga strategier. Samverkan mellan lärare i matematik och svenska som andraspråk kan vara gynnsamt.

The challenges of the mathematical conversation – second language students converse to solve mathematical problems in an assessment situation

The purpose of the study was to investigate how second language learning students in grade 9, solve mathematical problems during an assessment situation, that is like an oral national exam situation. In dialogues, second language learners need to take risks and use words they have not yet mastered. According to the instructions in the national tests, the student conversations should be exploratory, where forward-looking questions are asked, and the students should actively listen to each other. The results show three themes, also found in previous research; linguistic strategies, linguistic abilities and forms of conversation. A fourth theme emerges; avoidance strategies. The study shows that it is difficult to determine what mathematical skills a student has when the Swedish language is not well developed. Students need explicit practice in using linguistic strategies during mathematics instruction, and fostering collaboration between mathematics and Swedish as a second language teachers proves beneficial.

Författarbiografier

Eva Norén, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet

Eva Norén är är docent i matematikämnets didaktik på Stockholms universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintresse rör matematikundervisning i flerspråkiga klassrum, men också programmering och sociopolitiska aspekter i matematikundervisningen. Eva har samarbetat med verksamma lärare i flera år och denna artikel är rett resultat att detta. 

Charlotte Ahlström, Stockholm stad

Charlotte Ahlström Castillo är förstelärare, lärare i Svenska som andraspråk, SO och spanska på Bagarmossens skola. Hon har arbetat med undervisning av nyanlända i många år och har bland annat engagerat sig i och föreläst om hur undervisning av andraspråkselever kan läggas upp för att stötta en språkutveckling i olika ämnen. Detta intresse har även lett till deltagande i FOU projekt av vilka det senaste fokuserar på andraspråkselevers förutsättningar i matematikundervisningen. 

Anne-Lie Hellström, Stockholm stad

Anne-Lie Hellström är förstelärare och undervisar i matematik på Midsommarkransens grundskola. Hon jobbade tidigare i Bagarmossen, där hon kom att jobba med barn från olika kulturer. Anne-Lie har under åren som lärare funnit ett varmt intresse för hur skolan kan se olika barns språkliga förmågor och vilka utmaningar de stöter på i matematik. Detta renderade i ett FOU projekt som fokuserade på andraspråkselevers förutsättningar i matematikundervisningen. 

Referenser

Axelsson, M. & Jakobson, B. (2010). Yngre andraspråkselevers meningsskapande i naturvetenskap genom tre analysverktyg. Nordand, 5(2), 9–33.

Axelsson, M., Olofsson, M., Philipsson, A., Rosander, C. & Sellgren M. (2006). Ämne och språk – språkliga dimensioner i ämnesundervisningen. Kompetensfonden.

Abrahamsson, T. & Bergman, P. (2005). När tankarna springer före att bedöma andraspråk i utveckling. HLS förlag.

Barwell, R. (Red). (2009). Multilingualism in mathematics classrooms: Global perspectives (Vol. 73). Multilingual Matters.

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Economou, C. (2018). ”På samma villkor?”-Litteraturundervisningens varför och vad i gymnasieämnet svenska som andraspråk. Utbildning & Demokrati–tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 27(3), 53–75.

Genzuk, M. (2003). A synthesis of ethnographic research. Occasional Papers Series. Center for Multilingual, Multicultural Research (Red.), Center for Multilingual, Multicultural Research, Rossier School of Education, (s. 1–10). University of Southern California.

Hajer, M. & Meestringa, T. (2014). Språkinriktad undervisning: en handbok. Hallgren & Fallgren.

Hunter, J. (2014). Developing learning environments which support early algebraic reasoning: a case from New Zealand primary classroom. Mathematics Education Research Journal, 26, 659–682. https://doi.org/10.1007/s13394-013-0093-4

Kazemi, E. & Stipek, D. (2009). Promoting conceptual thinking in four upper-elementary mathematics classrooms. Journal of Education, 189(1–2), 123–137. https://doi.org/10.1177/0022057409189001-209

Kjellström, K. & Persson, C. (2008). Mer än matematik-om språkliga dimensioner i matematikuppgifter. Myndigheten för skolutveckling.

Mercer, N. (2004). Sociocultural discourse analysis. Journal of Applied Linguistics, 1(2), 137–168. https://doi.org/10.1558/japl.2004.1.2.137

Mercer, N. & Littleton, K. (2007). Dialogue and the development of children's thinking: A sociocultural approach. Routledge.

Mercer, N. & Sams, C. (2006). Teaching children how to use language to solve maths problems. Language and Education, 20(6), 507–528. https://doi.org/10.2167/le678.0

Moschkovich, J. (2002). A situated and sociocultural perspective on bilingual mathematics learners. Mathematical Thinking and Learning, 4(2–3), 189–212. https://doi.org/10.1207/S15327833MTL04023_5

Moschkovich, J. (2007). Using two languages when learning mathematics. Educational Studies in Mathematics, 64(2), 121–144. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9005-1

Moschkovich, J. (2013). Principles and guidelines for equitable mathematics teaching practices and materials for English language learners. Journal of Urban Mathematics Education, 6(1), 45–57. https://doi.org/10.21423/jume-v6i1a204

Norén, E. (2010). Flerspråkiga matematikklassrum: Diskurser i grundskolans matematikundervisning. [Doktorsavhandling, Stockholms universitet]. DIVA. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:357471/FULLTEXT01

Norén, E. (2011). Students’ mathematical identity formations in a Swedish multilingual mathematics classroom. Nordic Studies in Matematics Education NOMAD, 16(1–2), 95–113.

Norén, E. & Caligari, L. (2020). Practices in multilingual mathematics classrooms: Word problems. In MADIF 12, The twelfth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Vol. 15 (s. 61–70). Swedish Society for Research in Mathematics Education.

Parszyk, I. M. (1999). En skola för andra: minoritetselevers upplevelser av arbets-och livsvillkor i grundskolan. [Doktorsavhandling, HLS förlag]. DIVA. https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:452149/FULLTEXT01.pdf

PRIM-gruppen. (2010). Ämnesprov i matematik åk 9, delprov A. Skolverket.

PRIM-gruppen. (2014). Ämnesprov i matematik åk 9, delprov A. Skolverket.

Rubinstein-Ávila, E., Sox, A. A., Kaplan, S. & McGraw, R. (2015). Does biliteracy+ mathematical discourse= binumerate development? Language use in a middle school dual-language mathematics classroom. Urban Education, 50(8), 899–937. https://doi.org/10.1177/004208591453699

de Ron, A. (4 maj 2024). Matematikspråket, modul: Språk i matematik, del 2, åk 7–9. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR058625

Skolverket, statistik. (u.å). https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik

Skolverket. (u.å a). Ämnesprov i matematik årskurs 9 2016/2017 Lärarinformation 1. https://www.su.se/polopoly_fs/1.662636.1688110271!/menu/standard/file/Äp%209%202017%20Ma%20Lärarinformation%201.pdf

Skolverket. (u.å b). Ämnesprov i matematik årskurs 9 2016/2017 Bedömningsanvisningar 1. https://www.su.se/polopoly_fs/1.662634.1688109795!/menu/standard/file/Äp%209%202017%20Ma%20Bedömningsanvisningar%201.pdf

Skolverket. (19 juni 2023). Nationella provets konstruktion. https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/komvux-gymnasial/nationella-prov-i-komvux-gymnasial/nationella-provens-konstruktion

Skolverket. (26 mars 2024). Genomföra och bedöma nationella prov i grundskolan. https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/nationella-prov-i-grundskolan/genomfora-och-bedoma-prov-i-grundskolan#h-Muntligadelprov

Truxaw, M. P. & Rojas, E. D. (2014). Challenges and affordances of learning mathematics in a second language. Journal of Urban Mathematics Education, 7(2), 21–30. https://doi.org/10.21423/jume-v7i2a233

Yackel, E. & Cobb, P. (1996). Sociomathematical norms, argumentation, and autonomy in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 27(4), 458–477. https://doi.org/10.2307/749877

Vygotskij, L. S. (1999). Tänkande och språk (K. Lindsten, Övers.). Daidalos. (Originalverk publicerat 1934)

Downloads

Publicerad

2024-05-27

Referera så här

Norén, E., Ahlström, C., & Hellström, A.-L. (2024). Det matematiska samtalets utmaningar – andraspråkselever samtalar för att lösa matematiska problem i en bedömningssituation. Forskning Om Undervisning Och lärande, 12(3), 60–78. https://doi.org/10.61998/forskul.v12i3.24016

Liknande artiklar

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.