Dokumentation i förskolan – en innehållsanalys av förskolans styrdokument i Finland och Sverige

Författare

  • Johanna Still
  • Mikaela Svanbäck-Laaksonen
  • Kerstin Bäckman
  • Anna Eriksson

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v9i2.26893

Nyckelord:

dokumentation, förskola, läraruppdrag, pedagogisk dokumentation, professionskunskaper, styrdokument, systematiskt kvalitetsarbete

Abstract

Syftet med artikeln är att bredda och fördjupa förståelsen för hur dokumentation gestaltas i de finländska och svenska styrdokumenten i relation till förskolläraruppdraget. En kvalitativ summerande innehållsanalys har använts i syfte att förstå den kontextuella användningen av dokumentation i förskolans styrdokument. I resultatet presenteras de nyckelord och teman som framkommit i analysarbetet av styrdokumentens skrivningar om dokumentation. Temapresentationerna visar hur dokumentation kan förstås i relation till läraruppdraget. En slutsats som dras av denna studie är att dokumentationsarbetet påverkas av förståelsen av förskollärares uppdrag och professionskunskaper. Detta innefattar medvetenhet om formuleringar i styrdokumenten och de båda perspektiven av professionalism ”utifrån och in” samt ”inifrån och ut”, i relation till dokumentation och läraruppdraget.

Documentation in preschool – the teaching assignment and teaching profession in Finland and Sweden

This article aims to broaden and deepen the understanding of how Finnish and Swedish governing documents for preschool highlight documentation in relation to the teaching assignment. A qualitative summative content analysis was used in order to understand the contextual use of documentation. The results show keywords and themes on documentation in the analyzed documents and the presentation of themes show how documentation can be understood in relation to the teaching assignment. One conclusion drawn from the present study is that the understanding of the teaching assignment and the teachers’ professional knowledge affect the documentation work. This includes awareness of formulations in governing documents and the ability to relate to the two perspectives of professionalism "outside in” and "inside out” in relation to the documentation and teaching assignment.

Författarbiografier

Johanna Still

Johanna Still är universitetslärare i småbarnspedagogik och undervisar vid utbildningslinjen för lärare inom småbarnspedagogik vid Åbo Akademi i Vasa

Mikaela Svanbäck-Laaksonen

Mikaela Svanbäck-Laaksonen är universitetslärare i småbarnspe-dagogik och undervisar vid utbildningslinjen för lärare inom små-barnspedagogik vid Åbo Akademi i Vasa. Hon är även doktorand.

Kerstin Bäckman

Kerstin Bäckman är lektor i didaktik, inriktning yngre barn. I såväl undervisning inom förskollärarprogrammet som forskning riktas intresse mot praktiknära frågor som rör undervisning och profess-ionsfrågor.

Anna Eriksson

Anna Eriksson är universitetsadjunkt och utbildningsledare för förskollärarprogrammet vid Högskolan i Gävle och undervisar i didaktik.

Downloads

Publicerad

2021-11-26

Referera så här

Still, J., Svanbäck-Laaksonen, M., Bäckman, K., & Eriksson, A. (2021). Dokumentation i förskolan – en innehållsanalys av förskolans styrdokument i Finland och Sverige. Forskning Om Undervisning Och lärande, 9(2), 50–74. https://doi.org/10.61998/forskul.v9i2.26893

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier