Pietà – Jungfru Marias sorg och Kristi död i svensk medeltid

Författare

  • Ann-Catrine Eriksson Umeå universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v22.27739

Nyckelord:

virgin Mary, pietà, grief, passion

Abstract

The Pietà was introduced in Swedish medieval art during the late fourteenth century and this article is focussing on its expressions of grief and death. The popularity of the Pietà can be explained by the historical context (the Black Death and the Hundred Years War), hard times that made death and despair extremely present, connected to sin, and a common experience for all no matter of social hierarchies. Virgin Mary is a vital part in the Pietà as she is both an intercessor for humans who wants forgiveness for their sins and the voice of her son’s message since he can speak no more. It is through her story, experience and grief that humans can both understand and find the merciful love Christ has promised after death that will guarantee eternal life in Heaven.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Ann-Catrine Eriksson, Umeå universitet

Ann-Catrine Eriksson är fil.dr i konstvetenskap, verksam vid institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet. Hon har intresserat sig för olika motivstudier i sin forskning och är särskilt intresserad av genusperspektiv. För närvarande arbetar Eriksson inom det tvärvetenskapliga projektet Imitatio Mariae – Jungfru Maria som förebild i det medeltida Sverige. I forskningsprojektet, finansierat av Vetenskapsrådet, studeras främst konst från Gotland, Uppland och Östergötland. Föreliggande artikel är en del i det projektet. Eriksson tillhör även nätverket Umeå Group of Premodern Studies (UGPS).

Downloads

Publicerad

2013-06-01

Referera så här

Eriksson, A.-C. (2013). Pietà – Jungfru Marias sorg och Kristi död i svensk medeltid. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 22(2), 14–19. https://doi.org/10.54807/kp.v22.27739