Döden i souvenirbutiken

Kvarlevor som kult och kuriosa

Författare

  • Helena Wangefelt Ström Umeå universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v22.27745

Nyckelord:

cultural heritage, heritagisation, relics, catholic history, museology

Abstract

Museums, heritage production and Christian relics all deal with and are built on death in various aspects. Transferring an everyday object into the museum sphere can be regarded as an intentional death, a rebirth to a new identity and a new context. Relics are the byproducts of death, given a new life as subject to religious veneration. When inscribed in yet another context of heritage, musealisation and tourism, they can once again be regarded as dead and resurrected to a new life and identity. When saintly bones journey from human life through death, sacredness, political power and tourism, to something for sale in the souvenir shop, is it layer upon layer of death – or an endless chain of resurrections and new lives?

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Helena Wangefelt Ström, Umeå universitet

Helena Wangefelt Ström är doktorand i museologi vid institutionen för kultur- och medievetenskaper, och ingår i UGPS – Umeå Group for Premodern Studies, Umeå universitet. Forskar om kulturarvifiering av sakralitet, musealisering av religion och om förhållandet till det katolska under 1600-talet. Har tidigare i Kulturella Perspektiv publicerat artikeln "Kulturarv – ikon för en sekulariserad tid?" (2006), samt i Lychnos, "Heligt – Hotfullt – Historiskt: Kulturarvifieringen av det katolska i 1600-talets Sverige" (2011).

Downloads

Publicerad

2013-06-01

Referera så här

Wangefelt Ström, H. (2013). Döden i souvenirbutiken: Kvarlevor som kult och kuriosa. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 22(2), 20–26. https://doi.org/10.54807/kp.v22.27745