Lära sig bli invandrare

Globala och transnationella mönster i nationella former?

Författare

  • Ann Runfors Stockholms universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v13.29305

Nyckelord:

invandrare, invandrarbarn, immigrants, immigrant children, discourses, transnational experiences

Abstract

In this article I discuss what categorisation does to people. More precisely, I discuss the Swedish concept of invandrare/invandrarbarn — immigrants/immigrant children. A highly heterogeneous group of people are often grouped together and categorised as immigrants/immigrant children. While they may not have much in common in terms of culture, they are categorised, described and treated as immigrants/immigrant children by Swedish society. Do these shared experiences create common perspectives on society and a common identity as invandrare/immigrants? If so — how do you express yourself as a "Swedish immigrant girl" and "Swedish immigrant boy" respectively? This, together with related questions, form the basis of an ongoing research project among young adults concerning discourses on integration and transnational experiences, with an analytic focus on the perceived differences that emerge in Sweden today.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Ann Runfors, Stockholms universitet

Ann Runfors är forskare vid etnologiska institutionen, Stockholms universitet och disputerade 2003 på avhandlingen Mångfald, motsägelser och marginaliseringar. En studie av hur invandrarskap formas i skolan (Prisma). Inom forskningsområdet internationell migration och etniska relationer ligger fokus på hur olika typer av dominerande kulturella strukturer formar villkor för människor och på hur människor manövrerar inom ramen för dessa villkor.

Downloads

Publicerad

2004-09-01

Referera så här

Runfors, A. (2004). Lära sig bli invandrare: Globala och transnationella mönster i nationella former?. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 13(3), 4–9. https://doi.org/10.54807/kp.v13.29305