Kvinnokraft eller striptease?

Orientalisk dans i Stockholm

Författare

  • Karin Högström Stockholms universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v13.29491

Nyckelord:

oriental dance, Stockholm, sexuality, femininity, subject, sexual object, positioning

Abstract

This article is about women who perform an oriental dance in Stockholm. The women themselves associate oriental dance with natural and powerful femininity, whereas to outsiders the dance is often associated with female sexual subordination. The dancers try to convey their interpretation of the dance in different contexts, while at the same time respecting the dividing line of what is regarded as serious oriental dance. There are different views among the dancing community about where and how the dividing line of serious dance should be drawn, and the women who dance use different strategies for positioning themselves as subjects, in order to avoid being viewed as sexual objects.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Karin Högström, Stockholms universitet

Karin Högström, doktorand i etnologi vid Stockholms universitet. Hennes forskning behandlar produktionen och konsumtionen av en föreställd Orient i Stockholm i form av kurser i orientalisk dans, libanesiska restauranger, klubbar med orientalisk dansmusik etc. Fokus ligger på kvinnor som dansar orientalisk dans.

Downloads

Publicerad

2004-09-01

Referera så här

Högström, K. (2004). Kvinnokraft eller striptease? Orientalisk dans i Stockholm. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 13(3), 31–35. https://doi.org/10.54807/kp.v13.29491