Musik och globalisering

En introduktion

Författare

  • Alf Arvidsson Umeå universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v8.31489

Nyckelord:

music, musik, musicology, musikologi, postcolonial experience, globalization, globalisering, postkolonialism, responsibility, ansvar

Abstract

This introduction points out some fields of interest concerning music and globalization. Music can be a result of global contact, as well as a focus of new contacts being made. The "postcolonial experience" is often articulated via music. "World music" is seen as a European way of coming to terms with global processes, as well as an opportunity for new states and ethnic groups to achieve international recognition. The ethical responsibilities of ethnomusicologists are pointed out, as well as the political aspects of music.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Alf Arvidsson, Umeå universitet

Alf Arvidsson, docent i etnologi vid Umeå universitet, disputerade 1991 på avhandlingen Sågarnas sång: Folkligt musicerande i sågverkssamhället Holmsund 1850-1980, och har därefter fortsatt med forskning om olika populärmusikgenrer, redigerat antologin Jazz i norr (1998), startat kurser i musiketnologi, forskat kring muntligt berättande samt skrivit läroboken Folklorens former (1999).

Downloads

Publicerad

1999-12-01

Referera så här

Arvidsson, A. (1999). Musik och globalisering: En introduktion. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 8(4), 2–5. https://doi.org/10.54807/kp.v8.31489

Nummer

Sektion

Översiktsartiklar