Didaktik utan tendens

Boccaccios falk och Per Hallströms novell ”Falken”

Författare

  • Beata Agrell

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v43i2.10861

Nyckelord:

aestheticism, Boccaccio, didactics, hypertextuality, Per Hallstrom, short story

Abstract

Didactics Without Tendency. Boccaccio’s Falcon and Per Hallström’s Short Story, ”The Falcon”

This essay focuses on the issue of how and why a pre-modern didactics is incorporated into a modern aestheticist short story – namely, Per Hallström’s ”The Falcon”, in the collection Purpur [Purple] (1895). Such didactics are incorporated without any overt moralizing on the part of the author. Even so, subtle, edifying tendencies emerge. Hallström accomplishes this by displaying aestheticist devices in an implicit (hypertextual) dialogue with a pre-modern classic: the story of the falcon in Boccaccio’s Decamerone (5:9). The overarching device is an inverted (chiasmic) logic, manipulating such dialectics as: give/take, love/desire, feed/devour, self-sacrifice/voracity, and scapegoat/predator. With respect to this latter point, the article also discusses Paul Heyse’s so-called ”Falcon theory”. Theoretical perspectives utilized in the analysis include: short story theories of restriction and intensity (Allan Pasco, Kay Dollerup); Gérard Genette’s concept of ”hypertextuality”; and René Girard’s theory of mimetic desire and the need for a scapegoat.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Beata Agrell

Beata Agrell är professor emerita i litteraturvetenskap vid institutionen för litteraturvetenskap, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet. Hon har forskat på svensk experimentell 1960-talsroman, genreteori och genrehistoria, responsestetik, receptionshistoria och didaktik, samt kortfiktion. Pågående forskning om tidig svensk arbetarprosa. Hon har bland annat givit ut Romanen som forskningsresa / Forskningsresan som roman. Om litterära återbruk och konventionskritik i 1960-talets nya svenska prosa (1993).

Downloads

Publicerad

2013-01-01

Referera så här

Agrell , B. (2013). Didaktik utan tendens: Boccaccios falk och Per Hallströms novell ”Falken”. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 43(2), 19–27. https://doi.org/10.54797/tfl.v43i2.10861

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.