Våldets pedagogik

Krig och lek i svensk barnboksutgivning vid 1960-talets slut

Författare

  • Olle Widhe

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v43i1.10903

Nyckelord:

children’s literature, violence, play, pedagogy, Vietnam War, media, history of childhood

Abstract

The Pedagogy of Violence. Children’s Literature in Sweden at the End of the 1960’s

This article argues that the Vietnam War had a massive impact on children’s literature published in Sweden at the end of the 1960’s. Numerous children’s books portrayed the child as confronting the horrifying scenes from the Vietnam War through television news reports. These books indicate the need for a literature that in some way could explain the violence taking place in the surrounding world to small children. The examples provided in this article illustrate the scale of this impact but also the different ways in which authors dealt with the situation. The author’s choice of aesthetic form and genre was deeply influenced by political as well as pedagogical concerns following new conceptions of child care and child development. The understanding of the connection between, on the one hand, violence and aggression and, one the other, children and play was inspired by psychodynamic theories that offered new impulses to the discussion about the function of children’s literature. However, these conceptions of childhood, play and fantasy were to a considerable extent in conflict with not only the demand for a politically engaged and profoundly realistic literature but also the question of how much violence and darkness the young child could take in and deal with.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Olle Widhe

Olle Widhe är universitetslektor och fil. dr. i litteraturvetenskap, knuten till Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet respektive Institutionen för individ och samhälle vid Högskolan väst. Han forskar för närvarande om lek, våld och aggression i barnkultur med fokus på relationen mellan barndomsuppfattning, text och läsare. Tidigare studier har bl.a. behandlat maskulinitetskonstruktioner i litteratur för barn och vuxna, berättandets etiska potential och historiska transformationer av klassiskt didaktiska genrer.

Downloads

Publicerad

2013-01-01

Referera så här

Widhe , O. (2013). Våldets pedagogik: Krig och lek i svensk barnboksutgivning vid 1960-talets slut. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 43(1), 21–37. https://doi.org/10.54797/tfl.v43i1.10903

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.