Genus, design och marknad

En introduktion

Authors

  • Magnus Mörck Göteborgs universitet
  • Magdalena Petersson Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v16.28645

Abstract

This introductory contribution from the editors points to the possibilities of design to question taken for granted notions of gender. Starting from our own project Design, Gender and Organisation, which brings together a multidisciplinary team of ethnologists and also Marcus Jahnke, designer and Lena Hansson, doctor i marketing, we discuss the possibilities of integrating poststructuralism and contemporary conceptual design dealing with gender. The methods have included artistic research in a combination of theoretical work, fieldwork among designers and development of design prototypes that have been used to collect responses from various potential users. The problematic relation between ethnology, as well as feminism, with the market is further addressed and reformulated using new theorizing, without forgetting the misgivings voiced by Spivak.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magnus Mörck, Göteborgs universitet

Magnus Mörck är docent i etnologi och forskningsledare för programområdet design vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet som för närvarande driver två projekt, "Design, genus, organisation" (Vinnova), samt "Från celluloid till pixlar" (VR).

Magdalena Petersson, Göteborgs universitet

Magdalena Petersson är fil.dr i etnologi och verksam vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet där hon forskar om mode, genus och konsumtion. Hennes pågående forskning är inom projektet "Design, genus, organisation" finansierat av Vinnova.

Downloads

Published

2007-09-01

How to Cite

Mörck, M., & Petersson, M. (2007). Genus, design och marknad: En introduktion. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 16(3), 2–10. https://doi.org/10.54807/kp.v16.28645