I skuggan av "M"

Berättelser om McDonald's

Authors

  • Helene Brembeck Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v12.30832

Keywords:

McDonald's, hybridity, creolization, glocalism, poststructuralism, poststrukturalism, postmodernity, postmodernitet, marketing, strategies, brand

Abstract

Fears of McDonald's as a homogenizing force, which lies at the heart of the McDonaldization thesis, were followed by an interest in hybridity, creolization and glocalism. Recently researchers inspired by post-structuralism have criticized these concepts, advocating that culture should be understood as changing and in constant flux, that places occur where people's routes meet (Clifford 1997). Following British geographer Philip Crang (1996) a McDonald's restaurant could be understood as a cross-road for a number of tales about the company and its products. In this articles tales about the brand, the Golden Arches, are presented, the brand as conqueror, as destroyer. The company's use of postmodern marketing strategies is discussed and the new marketing concept Big love promising a new authenticity, openness and transparency is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helene Brembeck, Göteborgs universitet

Helene Brembeck är docent i etnologi vid Göteborgs universitet och forskar om barn, föräldrar och konsumtion. Den senaste boken är Det konsumerande barnet (Etnologiska föreningen i Västsverige 2001). Från och med 1 januari 2002 arbetar hon halvtid vid Centrum för Konsumentvetenskap, Göteborgs universitet där hon är en av ledarna för projektet Kommersiella Kulturer i ett etnologisk-ekonomiskt perspektiv. Hennes egen delstudie handlar om barn och föräldrar på McDonald's.

Downloads

Published

2003-03-01

How to Cite

Brembeck, H. (2003). I skuggan av "M": Berättelser om McDonald’s. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 12(1), 5–13. https://doi.org/10.54807/kp.v12.30832