Sydafrika och historien

Om gestaltningar av det förflutna under 1900-talet

Authors

  • Leslie Witz University of the Western Cape
  • Ciraj Rassool University of the Western Cape
  • Gary Minkley University of the Western Cape

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v9.31252

Keywords:

heritage, museum, history, construction, new economy, criticism

Abstract

This article deals with the construction of public history in South Africa during the 1990's. Two examples are used to problematize the claims of history being based on written sources and heritage. The authors want to take the field of heritage seriously. McGregor Museum, a flagship in the Northern Cape province, has tried to transform the old excluding radial story told there to a new All South African History. They have tried an Addition of Method. The Historians and the experts in heritage have failed to integrate the old and the new and this is part of the failure. South African Museum is another museum that is criticized not least for its Bushman-Diorama. Ratanga Junction Theme Park — the wildest place in Africa — is an example of a South-African Disneyland of the new economy.

This essay is written within the project Visual Cultures in Dialogue, which is a mutual exchange programme between Umeå University and South African partners, in this case History Department in University of the Western Cape. The project is sponsored by Sida.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leslie Witz, University of the Western Cape

Leslie Witz, doktor och senior lecturer är lärare och forskare vid University of the Western Cape, History Department. Universitetet var under apartheid öppet för färgade medan University of Cape Town var "vitt". I dag ingår dessa båda universitet tillsammans med Robben Island Training Program i ett samarbetsprojekt med Umeå universitet benämnt Visual Cultures in Dialogue — ett utbytesprogram mellan svenska och sydafrikanska institutioner inom områdena bildkonst, fotografi och museologi. Projektet är finansierat av Sida. Forskningsområden för Witz är identitetsfrågor i den nya s.k. Regnbågsnationen, museer (speciellt hur de har förhållit sig och förhåller sig i rasfrågor) kkarnevaler, turism och bilden som källa i historiska studier. En längre version av artikeln presenterades av Ciraj Rassool och Leslie Witz vid Umeå universitet den 1 februari 2000, Symposium on Museums and History. Projektledare för denna del av Visual Cultures in Dialogue är Bengt Lundberg, museolog vid Institutionen för kultur och medier, Umeå universitet.

Ciraj Rassool, University of the Western Cape

Ciraj Rassool, senior lecturer, lärare och forskare vid University of the Western Cape, History Department. Universitetet var under apartheid öppet för färgade medan University of Cape Town var "vitt". I dag ingår dessa båda universitet tillsammans med Robben Island Training Program i ett samarbetsprojekt med Umeå universitet benämnt Visual Cultures in Dialogue — ett utbytesprogram mellan svenska och sydafrikanska institutioner inom områdena bildkonst, fotografi och museologi. Projektet är finansierat av Sida. Forskningsområden för Rassool är identitetsfrågor i den nya s.k. Regnbågsnationen, museer (speciellt hur de har förhållit sig och förhåller sig i rasfrågor) kkarnevaler, turism och bilden som källa i historiska studier. En längre version av artikeln presenterades av Ciraj Rassool och Leslie Witz vid Umeå universitet den 1 februari 2000, Symposium on Museums and History. Projektledare för denna del av Visual Cultures in Dialogue är Bengt Lundberg, museolog vid Institutionen för kultur och medier, Umeå universitet.

Gary Minkley, University of the Western Cape

Gary Minkley, professor, lärare och forskare vid University of the Western Cape, History Department. Universitetet var under apartheid öppet för färgade medan University of Cape Town var "vitt". I dag ingår dessa båda universitet tillsammans med Robben Island Training Program i ett samarbetsprojekt med Umeå universitet benämnt Visual Cultures in Dialogue — ett utbytesprogram mellan svenska och sydafrikanska institutioner inom områdena bildkonst, fotografi och museologi. Projektet är finansierat av Sida. Forskningsområden för Minkley är identitetsfrågor i den nya s.k. Regnbågsnationen, museer (speciellt hur de har förhållit sig och förhåller sig i rasfrågor) kkarnevaler, turism och bilden som källa i historiska studier. En längre version av artikeln presenterades av Ciraj Rassool och Leslie Witz vid Umeå universitet den 1 februari 2000, Symposium on Museums and History. Projektledare för denna del av Visual Cultures in Dialogue är Bengt Lundberg, museolog vid Institutionen för kultur och medier, Umeå universitet.

Downloads

Published

2000-12-01

How to Cite

Witz, L., Rassool, C., & Minkley, G. (2000). Sydafrika och historien: Om gestaltningar av det förflutna under 1900-talet. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 9(4), 2–23. https://doi.org/10.54807/kp.v9.31252

Issue

Section

Research Articles