Feministiska interventioner
En utmaning av könshierarkier i akademin?
DOI:
https://doi.org/10.54807/kp.v31.1942Nyckelord:
akademiskt ledarskap, vertikal genussegregation, jämställdhetspolicy, feministisk interventionAbstract
Den akademiska kulturen har länge kännetecknats av en vertikal könssegregering – ju högre upp i hierarkin desto fler män. Statsmakterna har sedan decennier försökt komma till rätta med akademins brist på jämställdhet inom ramen för den nationella jämställdhetspolitiken. I denna artikel diskuteras de senaste decenniernas politiska satsningar för att uppnå jämställdhet i det seniora ledarskapet i akademin. Vilka strategier och åtgärder har implementerats och vilka effekter har de haft? Jag tar min utgångspunkt i svensk och internationell forskning om jämställdhetsinsatser för att locka fler kvinnor in i akademiskt ledarskap, samt i egna erfarenheter från ett genusintegrerat ledarutvecklingsprogram för blivande dekaner vid Lunds universitet. Avslutningsvis argumenterar jag för en feministisk intervention – ett genusmedvetet ”nomadiskt” ledarskap – som en möjlig väg till förändring. Förhåller det sig så att feministiska interventioner, inte jämställdhetssatsningar, måste till för att förändring ska åstadkommas?
Nedladdningar
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Inger Lövkrona
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.