Gycklare och socialrealistisk skildrare

Karnevalism, klass och genus hos Dolly Parton

Författare

  • Mats Greiff Malmö högskola

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v18.28315

Nyckelord:

Dolly Parton, lyrics, class, gender, carnivalism, country music

Abstract

Dolly Parton is one of the universally most beloved, and most widely respected women emerged from country music. In the article her lyrics is analysed from a class and gender perspective. The partly radical content of the lyrics is related to her carnivalesque outlook. The contradiction between the lyrics and Parton's outlook is pointed out as the main reason to her widespread popularity.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Mats Greiff, Malmö högskola

Mats Greiff är professor i historia vid Historiska studier, Malmö högskola. Han bedriver för närvarande forskning om Populärmusik och ungdomars generationsformering i DDR och om folk/countrymusik och social förändring i Appalacherna. Senaste publikation: Lars Berggren, Mats Greiff & Björn Horgby (red.) Populärmusik, uppror och samhälle, Malmö högskola 2009.

Downloads

Publicerad

2009-12-01

Referera så här

Greiff, M. (2009). Gycklare och socialrealistisk skildrare: Karnevalism, klass och genus hos Dolly Parton. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 18(3-4), 29–42. https://doi.org/10.54807/kp.v18.28315