Svenska folkliga och mediala stereotyper om tyska män och kvinnor

Författare

  • Kurt Genrup Umeå universitet & Åbo Akademi

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v9.31450

Nyckelord:

stereotypes, stereotyper, german men, german women, men and women, gender, structure, struktur

Abstract

This article deals with Swedish popular and medial stereotypes about German men and women. The stereotypes are unexpectedly(?) negative but are more understandable if we see them as "unchanging structures" with medieval roots.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Kurt Genrup, Umeå universitet & Åbo Akademi

Kurt Genrup är professor i etnologi vid institutionen för kultur och medier vid Umeå universitet och docent i etnologi vid Åbo Akademi. Han är arbetande ledamot av Kungl. Gustav Adolfs Akademien och ständigt adjungerad ledamot av Norrlands Gastronomiska Sällskap och Akademi. Hans forskning har främst varit inriktad mot kosthåll, sed, folkbildning och fritidssektorn. Genom projektet Sverige i Tyskland och Tyskland i Sverige har han under 1990-talet kommit in på fältet etnicitets- och invandrarforskning. Den senaste boken är Germania och Moder Svea. Kulturella möten och gränser (1997).

Downloads

Publicerad

2000-06-01

Referera så här

Genrup, K. (2000). Svenska folkliga och mediala stereotyper om tyska män och kvinnor. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 9(2), 27–34. https://doi.org/10.54807/kp.v9.31450