”En lugn och karlfri hamn”

Kvinnorna och hemmet i Elin Wägners Pennskaftet

Författare

  • Sara Pärsson

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v50i2-3.6124

Nyckelord:

home, domesticity, Elin Wägner, New Woman, women’s movement, the straight line, orientation

Abstract

”A Peaceful, Male-free Refuge”: Women and their Homes in Pennskaftet by Elin Wägner

This article explores how homes and ideas about a woman’s place are depicted in the Elin Wägner novel Pennskaftet (1910). In the
novel, social and spatial roles of women are depicted and discussed as full of political andexistential meaning. Sara Ahmed’s Queer Phenomenology (2006) provides concepts for the analysis. The concepts orientation, the straight line, and Ahmed’s thoughts on the process of inhabiting are used to explore how the New Women of the novel choose to live and what values they ascribe to the home. Throughout the novel there is a longing for a home of one’s own. By focusing on the wishes and needs of women, the novel states that the home is a woman’s place: a place to rest, think, write, grieve – maybe even a place of marital bliss.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Sara Pärsson

Sara Pärsson är doktorand i litteraturvetenskap vid Stockholms universitetet och arbetar med en avhandling om skildringen av hemmet i Elin Wägners Pennskaftet (1910), Selma Lagerlöfs Charlotte Löwensköld (1925) och Anna Svärd (1928), samt Moa Martinsons Mor gifter sig (1936).

Downloads

Publicerad

2020-01-01

Referera så här

Pärsson, S. (2020). ”En lugn och karlfri hamn”: Kvinnorna och hemmet i Elin Wägners Pennskaftet. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 50(2-3). https://doi.org/10.54797/tfl.v50i2-3.6124

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Kategorier

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.