Marknaden som stilfrämjare

Bokförlag, mediering och retorisering kring förra sekelskiftet

Författare

  • Sofi Qvarnström

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v45i2-3.8974

Nyckelord:

bookmarket, genre, mediation, rhetorization, Norrland

Abstract

The market as a promoter of style. Book publishers, mediation and rhetorization around the last turn of the century

Inspired by Franco Moretti’s distant reading, this article explores how economical and ideological changes in the market affect the form and content of literature. By examining a small but distinct genre, novels and short stories about the Norrland forests and the industrialization process, the article discusses the relation between the increased book production, the many newly established publishing houses, the emergence of the market writer and the formation and reception of the genre. Also, the marketing of literature through book covers is shown to have a formative function for the genre because of the artistic imagery of the northern landscape and the general rhetorization in society of the concept of forest and Norrland.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Sofi Qvarnström

Sofi Qvarnström är fil. dr i litteraturvetenskap och verksam som biträdande lektor i retorik vid Lunds universitet. För närvarande arbetar hon med ett projekt om Norrlandsfrågans mediala representationer med utgångspunkt i fiktionens retoriska potential i tider av stora sociopolitiska förändringar.

Downloads

Publicerad

2015-01-01

Referera så här

Qvarnström, S. (2015). Marknaden som stilfrämjare: Bokförlag, mediering och retorisering kring förra sekelskiftet. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 45(2-3), 17–32. https://doi.org/10.54797/tfl.v45i2-3.8974

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.