Svenska och svenska som andra språk i Gy11 – två jämbördiga ämnen?

Författare

  • Catarina Economou

DOI:

https://doi.org/10.61998/forskul.v1i11.27598

Nyckelord:

ämneskonception, demokrati, exkludering, läroplan, Svenska, svenska som ett andraspråk, textanalys

Abstract

Studiens syfte är att analysera och jämföra innehållet i ämnesplanerna (Gy 11) för svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet och diskutera vilka konsekvenser dessa skillnader kan medföra. Bakgrunden är de ämneskonceptioner som ämnet svenska som andraspråk har haft under sin unga historia och metoden som använts är en kvalitativ textanalys. Resultaten visar att ämnet svenska som andraspråk fortfarande kan ses som ett stödämne med färre kognitiva utmaningar och med ett fokus på form. Ämnet är underordnat ämnet svenska, där innehållet i större utsträckning fokuserar på ’personlig utveckling’ och demokratiaspekter.

Författarbiografi

Catarina Economou

Catarina Economou är deltidsdoktorand i utbildningsvetenskap med inriktning mot ämnesdidaktik svenska vid Göteborgs universitet. Hon arbetar också som lektor i svenska och svenska som andraspråk på ett gymnasium i Malmö.

Downloads

Publicerad

2013-12-17

Referera så här

Economou, C. (2013). Svenska och svenska som andra språk i Gy11 – två jämbördiga ämnen?. Forskning Om Undervisning Och lärande, 1(11), 44–60. https://doi.org/10.61998/forskul.v1i11.27598

Nummer

Sektion

Originalartiklar

Kategorier

Liknande artiklar

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.