Memeifying academic work precarity
Community building of female early-career scholars on TikTok
DOI:
https://doi.org/10.54807/kp.v31.2239Nyckelord:
Akademi , prekärt arbetsliv, memes, TikTok, digital etnografiAbstract
Denna artikel utforskar hur det akademiska livet blev memeifierat på TikTok under COVID-19-pandemin. För många akademiker och särskilt för forskare i början av karriären, ökade arbetsbelastningen under denna tid. I synnerhet kvinnliga akademiker stod inför betydande ökningar gällande arbete inom hem och familj. Denna artikel fokuserar specifikt på användningen av memes som humoristiska mallar för att uttrycka det prekära i akademiskt arbete på TikTok (ibland kallad “Academic TikTok”), mellan hösten 2020 och våren 2021. Med hjälp av digital etnografi försöker denna artikel förstå hur prekariteten i akademiskt arbete uttrycktes på TikTok och hur sociala medier kan användas för att skapa gemenskap bland forskare i början av karriären, särskilt under pandemin. Analysen bygger på innehåll från 20 TikTok-användare som arbetar inom akademiska institutioner, inklusive mig själv.
Nedladdningar
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Moa Eriksson Krutrök
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.