Memeifying academic work precarity
Community building of female early-career scholars on TikTok
DOI:
https://doi.org/10.54807/kp.v31.2239Nyckelord:
Akademi , prekärt arbetsliv, memes, TikTok, digital etnografiAbstract
Denna artikel utforskar hur det akademiska livet blev memeifierat på TikTok under COVID-19-pandemin. För många akademiker och särskilt för forskare i början av karriären, ökade arbetsbelastningen under denna tid. I synnerhet kvinnliga akademiker stod inför betydande ökningar gällande arbete inom hem och familj. Denna artikel fokuserar specifikt på användningen av memes som humoristiska mallar för att uttrycka det prekära i akademiskt arbete på TikTok (ibland kallad “Academic TikTok”), mellan hösten 2020 och våren 2021. Med hjälp av digital etnografi försöker denna artikel förstå hur prekariteten i akademiskt arbete uttrycktes på TikTok och hur sociala medier kan användas för att skapa gemenskap bland forskare i början av karriären, särskilt under pandemin. Analysen bygger på innehåll från 20 TikTok-användare som arbetar inom akademiska institutioner, inklusive mig själv.
Nedladdningar
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Moa Eriksson Krutrök
![Creative Commons-license](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.