Memeifying academic work precarity

Community building of female early-career scholars on TikTok

Författare

  • Moa Eriksson Krutrök Umeå universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v31.2239

Nyckelord:

Akademi , prekärt arbetsliv, memes, TikTok, digital etnografi

Abstract

Denna artikel utforskar hur det akademiska livet blev memeifierat på TikTok under COVID-19-pandemin. För många akademiker och särskilt för forskare i början av karriären, ökade arbetsbelastningen under denna tid. I synnerhet kvinnliga akademiker stod inför betydande ökningar gällande arbete inom hem och familj. Denna artikel fokuserar specifikt på användningen av memes som humoristiska mallar för att uttrycka det prekära i akademiskt arbete på TikTok (ibland kallad “Academic TikTok”), mellan hösten 2020 och våren 2021. Med hjälp av digital etnografi försöker denna artikel förstå hur prekariteten i akademiskt arbete uttrycktes på TikTok och hur sociala medier kan användas för att skapa gemenskap bland forskare i början av karriären, särskilt under pandemin. Analysen bygger på innehåll från 20 TikTok-användare som arbetar inom akademiska institutioner, inklusive mig själv.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Moa Eriksson Krutrök, Umeå universitet

Moa Eriksson Krutrök no longer holds a precarious position. She is nowadays Associate Professor of Media and Communication Studies at Umeå University and affiliated researcher at the Digital Humanities Lab (Humlab). She is also editor of the Journal of Digital Social Research (JDSR). Her research interests concern discourses on societal crises and the expressions of trauma, grief, and resilience on social media, primarily Twitter and TikTok.

Publicerad

2022-12-15

Referera så här

Eriksson Krutrök, M. (2022). Memeifying academic work precarity : Community building of female early-career scholars on TikTok. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 31. https://doi.org/10.54807/kp.v31.2239

Nummer

Sektion

Artiklar