Konsumenter som bär

Bärkraftigt, bärbart eller (o)hållbart?

Författare

  • Niklas Hansson Göteborgs universitet

DOI:

https://doi.org/10.54807/kp.v22.27715

Nyckelord:

portability, consumers, mobility, logistics, sustainability

Abstract

Contemporary consumption generates mobility and even though recent understandings of consumption have moved beyond moments of purchase, it has also become complicated to discuss spatiality and mobility. This article builds on semi-structured qualitative interviews and “go-along observations” of families with small children and develops an argument that the consequences of people moving purchases are paramount for understanding (un)sustainable urban life and possibilities for systemic transition towards a more sustainable consumer culture.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Niklas Hansson, Göteborgs universitet

Niklas Hansson är fil.dr i etnologi och forskare vid Centrum för Konsumtionsvetenskap, CFK, Göteborgs universitet. Han bedriver forskning om konsumtion och mobilitet i projektet Consumer Logistics och om digital konsumtion i projektet Digcon.

Downloads

Publicerad

2013-09-01

Referera så här

Hansson, N. (2013). Konsumenter som bär: Bärkraftigt, bärbart eller (o)hållbart?. Kulturella Perspektiv – Svensk Etnologisk Tidskrift, 22(3–4), 46–53. https://doi.org/10.54807/kp.v22.27715