Mördaren i garderoben

Bilden av den omanlige mördaren i Steget efter och Nattsystern

Författare

  • Katarina Gregersdotter

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v39i2.12166

Nyckelord:

masculinity, femininity, heterosexuality, horror, crime

Abstract

The Closet Killer: Illustrations of the non-masculine murderer in One Step Behind and Night Sister.

This article investigates themes of masculinity and sexuality in two Scandinavian crime narratives, One Step Behind (Steget efter) by Henning Mankell and Night Sister (Nattsystern) by Unni Lindell. The murderers in these novels reject traditional masculinity and instead invite femininity. This lack of masculinity is emphasized through the heterosexual frame narrative and is also linked to the violent crimes that are committed. Some heavy symbolism borrowed from the horror film genre is also investigated – such as mirrors and masks – and the use of these tropes, I argue, links the homosexual to the monster.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Katarina Gregersdotter

Katarina Gregersdotter är fil dr i engelsk litteraturvetenskap och verksam vid Institutionen för Språkstudier vid Umeå universitet. Hon disputerade 2003 med avhandlingen Watching Women, Falling Women: Power and Dialogue in Three Novels by Margaret Atwood. Hon är knuten till den tvärvetenskapliga forskningsgruppen Challenging Gender vid Umeå universitet där hon framförallt forskar om kriminallitteratur. Hon ingår också i forskargruppen Cyber Echoes, där fokus ligger på fan fiction.

Downloads

Publicerad

2009-01-01

Referera så här

Gregersdotter, K. (2009). Mördaren i garderoben: Bilden av den omanlige mördaren i Steget efter och Nattsystern. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 39(2), 52–61. https://doi.org/10.54797/tfl.v39i2.12166

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Mest lästa artiklar av samma författare