Mångfald eller assimilering?

Nytt ljus över Paulus brev om frihet och gemenskap

Författare

DOI:

https://doi.org/10.58412/hyb.v3i3.47956

Nyckelord:

sarx, Galaterbrevet, Paulus, mångfald, översättning

Abstract

Artikeln erbjuder en nytolkning av det grekiska begreppet sarx i Galaterbrevet, genom att föreslå att det ska förstås som kollektivt snarare än individuellt orienterat. I kontrast till traditionella tolkningar där sarx associeras med individens begär, argumenterar författaren för att Paulus snarare riktar kritik mot kollektivt tryck på konformitet. Genom en historisk-kritisk och lingvistisk analys framträder Galaterbrevets inre koherens tydligare, särskilt i relation till frågor om gemenskap, mångfald och identitetsmarkörer. Studien visar att Paulus placerar sig i opposition till krav på manlig omskärelse och social anpassning, och i stället betonar nåden och skapelsens förnyelse som grund för gemenskap. Artikeln relaterar dessa insikter till Lausannedeklarationens betoning på människans värdighet och församlingens kulturella oberoende. Sammantaget ger en kollektivorienterad tolkning av sarx i Galaterbrevet ett mer sammanhängande och teologiskt relevant budskap för frågor om frihet, inkludering och gemenskap i den kristustrogna rörelsen.

Referenser

Michael Azar, ”Det symboliska objektet: Delen, delandet och den nationella gemenskapen”, i Bortom vi och dom: Teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2005:41, redigerad av Paulina de los Reyes och Masoud Kamali (Stockholm: Kulturdepartementet, 2005), 159–183.

Hans Dieter Betz, Galatians: A Commentary on Paul’s Letter to the Churches in Galatia (Hemeneia; Philadelphia: Fortress, 1979).

Martinus de Boer, Galatians: A Commentary (Louisville: Westminster John Knox, 2010).

F. F. Bruce, The Epistle to the Galatians: A Commentary to the Greek Text (Grand Rapids: Eerdmans, 1982).

Anna-Lena Bucher, Claudia Dobrina och Henrik Nilsson, ”Översättarens terminologiarbete”, i Från ett språk till ett annat: Om översättning och tolkning, redigerad av Eva Olovsson (Stockholm: Nordstedts, 2013), 168–173.

James D. G. Dunn, The Epistle to the Galatians (London: A&C Black, 1993).

Susan G. Eastman, ”’Cast Out the Slave Woman and her Son’: The Dynamics of Exclusion and Inclusion in Galatians 4:30”, JSNT 28/3 (2006), 309–336. DOI: https://doi.org/10.1177/0142064X06063245

Paula Fredriksen, When Christians Were Jews: The First Generation (New Haven: Yale University Press, 2018). DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv75d0p5

Gordon D. Fee, Galatians (Bladford Forum: Deo Publishing, 2007).

Justin K. Hardin, Galatians and the Imperial Cult: A Critical Analysis of the First-Century Social Context of Paul’s Letter (Tübingen: Mohr Siebeck, 2008).

T. Ryan Jackson, New Creation in Paul’s Letters: A Study of the Historical and Social Setting of a Pauline Concept (Tübingen: Mohr Siebeck, 2010).

Robert Jewett, Paul’s Anthropological Terms: A Study of Their Use in Conflict Settings (Leiden: Brill, 1971). DOI: https://doi.org/10.1163/9789004332911

Linda Joelsson, ”Mental Cascades of Sarx and Flesh: The Semantic Structure of Sarx in Romans 11:14 and Luke 24:39”, Studia Theologica: Nordic Journal of Theology 72/2 (2018), 132–154. DOI: https://doi.org/10.1080/0039338X.2018.1524789

Linda Joelsson, Paul and Diversity: A New Perspective on Sarx and Reslience in Galatians (London: Routledge, 2024). DOI: https://doi.org/10.4324/9781003389828

D. Andrew Kille, Psychological Biblical Criticism: Genesis 3 as a Test Case (Graduate Theological Union: Avhandling, 1997).

D. Andrew Kille, Psychological Biblical Criticism (Minneapolis: Augsburg Fortress, 2001).

Richard N. Longenecker, Galatians (WBC, 41; Dallas: Word Books, 1990).

Davina C. Lopez, Apostle to the Conquered: Reimagining Paul’s Mission (Minneapolis: Fortress, 2008).

Johannes P. Louw och Eugene A. Nida, Greek-English Lexicon of the New Testament Based on Semantic Domains (New York: United Bible Societies, 1989).

Bruce J. Malina, The New Testament World: Insights from Cultural Anthropology (Atlanta: John Knox, 2001).

Louis J. Martyn, Galatians: A New Translation with Introduction and Commentary (AB; New York: Doubleday, 1997). DOI: https://doi.org/10.5040/9780300261691

Frank J. Matera, New Testament Ethics: The Legacies of Jesus and Paul (Louisville: Westminster John Knox, 1996).

Mari J. Matsuda, ”Beside My Sister, Facing the Enemy: Legal Theory out of Coalition”, Stanford Law Review 43/6 (1991), 1183–1192. DOI: https://doi.org/10.2307/1229035

Mari J. Matsuda, Where is Your Body? And Other Essays on Race, Gender, and the Law (Boston: Beacon, 1996).

Anna C. Miller, Corinthian Democracy: Democratic Discourse in 1 Corinthians (Eugene: Pickwick, 2015).

Eugene A. Nida och Charles R. Taber, The Theory and Practice of Translation (Leiden: Brill, 2003).

Karin B. Neutel, Cosmopolitan Ideal: Paul’s Declaration ”Neither Jew Nor Greek, Neither Slave Nor Free, Nor Male Nor Female” in the Context of First-Century Thought (London: T&T Clark, 2015).

Edward M. Peters, ”Prison Before the Prison: The Antique and Medieval Worlds”, i The Oxford History of Prison: The Practice of Punishment in Western Society, redigerad av Norval Morris och David J. Rothman (Oxford: Oxford University Press, 1995), 3–43. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195118148.003.0001

John J. Pilch, Social-Science Commentary on the Letters of Paul (Minneapolis: Fortress, 2001).

William M. Ramsay, St. Paul: The Traveler and Roman Citizen (London: Agnus Hudson, 2001).

Jeffrey T. Reed, Discourse Analysis of Philippians: Method and Rhetoric in the Debate over Literary Integrity (JSNTSup, 136; Sheffield: Sheffield Academic, 1997).

Anders Runesson, ”Kristustroende judar och avskiljandet av kristendom från judendom”, i Jesus och de första kristna: Inledning till Nya testamentet, redigerad av Dieter Mitternacht och Anders Runesson (Stockholm: Verbum, 2006), 309–334.

Gunnar Samuelsson, Crucifixion in Antiquity (Tübingen: Mohr Siebeck, 2013). DOI: https://doi.org/10.1628/978-3-16-152513-1

E. P. Sanders, Paul and Palestinian Judaism: A Comparison in Patterns of Religion (Philadelphia: Fortress, 1977).

E. P. Sanders, ”Paulus”, i Den nye Paulus og hans betydning, redigerad av Troels Engberg-Pedersen (Köpenhamn: Gyldendal, 2003), 60–82.

Sandra M. Schneiders, The Revelatory Text: Interpreting the New Testament as Sacred Scripture (San Francisco: Harper, 1991). DOI: https://doi.org/10.1017/S0360966900026311

Krister Stendahl, Paulus bland judar och hedningar, övers. Birgitta J. Stendahl (Falköping: Gummessons, 1977).

John Swedenmark, Baklängesöversättning och andra texter (Stockholm: Ariel Litterär kritik, 2011).

Gerd Theissen, The Social Setting of Pauline Christianity (Philadelphia: Fortess, 1982).

Matthew Theissen, Paul and the Gentile Problem (Oxford: Oxford University Press, 2016).

Troels Engberg-Pedersen, Cosmology and the Self in the Apostle Paul: The Material Spirit (Oxford: Oxford University Press, 2010). DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199558568.001.0001

Emanuel Tov, Textual Criticism of the Hebrew Bible (Minneapolis: Fortress, 2001).

Maykel Verkuyten, Social Psychology of Tolerance (Abingdon: Routledge, 2023). DOI: https://doi.org/10.4324/9781003335030

Ben Witherington, The Paul Quest: The Renewed Search for the Jew of Tarsus (Downers Grove: InterVarsity, 1998).

Omslagsbild HYBRID: originalartiklar

Downloads

Publicerad

2025-08-29

Referera så här

Joelsson, L. (2025). Mångfald eller assimilering? Nytt ljus över Paulus brev om frihet och gemenskap. HYBRID – Mellan Akademi, Kyrka & Samhälle, 3(3), 91–116. https://doi.org/10.58412/hyb.v3i3.47956

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.