Att läsa människor

Om litteraturläsning i läkarutbildningen

Författare

  • Margareta Petersson
  • Anette Årheim

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v40i3-4.11908

Nyckelord:

medical education, fiction, medical humanities, reading strategies, identification, ethics

Abstract

Reading Literature in Medical Education

In the several professional educations where human encounters are important in the professional practice, the theoretical curriculum is today completed with fiction. Medical education is an example and since the 1970s the so called medical humanities have had a great impact. Doctors need developing the clinical judgment and here, the representatives claim, the encounter with literary characters, might fill the gap between theory and practice. From an empirical material we discuss in this article some aspects of the use and function of fiction at one of the medical educations in our country where doctors interested in fiction conduct the seminars. The results show that literary characters are understood as human beings; through identifying with a character you are supposed to widen and deepen your knowledge of human beings. The students are encouraged to emotional involvement in stories and to make ethical standpoints. A fact complicating the results in our investigation is that the students’ literary competence does not correspond to what the conductors expect. The literary course is also lacking long term strategies. The results each course reaches thus depend on individual conductor’s interests and reading strategies.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografier

Margareta Petersson

Margareta Petersson är professor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö. Hon har skrivit om bilden av Indien, Salman Rushdies författarskap och indoengelsk litteratur men också några artiklar om litteraturhistoriografi och litteraturdidaktik.

Anette Årheim

Annette Årheim är lektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning vid Linnéuniversitetet i Växjö. Fram till december 2014 är Årheim forskare vid Svenska Akademien inom projektet Identifikationens former och funktioner.

Downloads

Publicerad

2010-01-01

Referera så här

Petersson, M., & Årheim, A. (2010). Att läsa människor: Om litteraturläsning i läkarutbildningen. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 40(3-4), 27–37. https://doi.org/10.54797/tfl.v40i3-4.11908

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.