Maniculan
När litteraturen pekar finger
DOI:
https://doi.org/10.54797/tfl.v53i2-3.18064Nyckelord:
manicule, typographical pointer, reader’s annotation, advertiser’s tool, material conditions, pointing hand, V. F. Palmblad, Törnrosens Bok, August Strindberg, Röda rummet, Hjalmar Söderberg, Doktor GlasAbstract
The Manicule. Literature’s Guiding Hand
The ☛ manicule ☚ or typographical pointer has a unique place in literary history. Originally a reader’s annotation, it became a printer’s mark and an advertiser’s tool-in-trade before making the leap into narrative as a fictional object in its own right. In this essay I trace the manicule’s evolution from the medieval scriptorium to electronic publishing in the late age of print before examining its narrative and aesthetic functions in V. F. Palmblad’s Törnrosens Bok (1840), August Strindberg’s Röda rummet (1879), and Hjalmar Söderberg’s Doktor Glas (1905). In this trio of novels, I argue, the manicule is not just another element of narrative realism but a way to thematize historic changes in the material conditions of literary production. More than visual gimmicks, these pointing hands invite us to reassess the wider significance of these landmark works of Swedish literature.
Nedladdningar
Referenser
Blair, Anne. ”Reading strategies for coping with information overload ca 1550–1700”. Journal of the History of Ideas (2003:19), 11–28. http://dx.doi.org/10.2307/3654293 DOI: https://doi.org/10.1353/jhi.2003.0014
Borg, Alexandra & Nina Ulmaja. Strindbergs lilla röda. Boken om boken och typerna. Stockholm: Atlantis [2019] 2023.
Danius, Sara. ”Texten i texten. Strindberg, staden och skyltarna”. I Strindbergiana, Saml. 23, red. Margareta Brundin. 11–22. Stockholm 2008.
Day, James T. ”The hero as reader in Stendhal”. The French Review, 1981, vol. 54 (1981:3), 412–419. https://www.jstor.org/stable/390705
Goldberg, Jonathan. Shakespeare’s Hand. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.
Grafton, Anthony. The footnote. A curious history. London: Faber, 1997.
Gram, Magdalena. ”Strindberg och bokens gestaltning”, Biblis, vol. 56 (2014), 2–45.
Hasler, Charles. ”A show of hands”. Typographica Magazine (1953), 4–11.
Holmberg, Bertil. ”Den sansade kritiken och Almqvists synpunkter på sitt konstnärskap”. Samlaren. Tidskrift för svensk litteraturhistorisk forskning, vol. 88 (1967), 84–105.
Holmbäck, Bure. ”Tillkomst”. I Hjalmar Söderberg, Samlade skrifter 7. Stockholm: Lind & Co, 2014.
Houston, Keith. Shady characters. The secret life of punctuation, symbols, & other typographical marks. New York: W.W. Norton & Company, 2013.
Hägg, Göran. Den svenska litteraturhistorien. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1996.
Jackson, H. J. Marginalia. Readers Writing in Books. New Haven: Yale University Press, 2001.
Josephson, Olle & Björn Melander. ”Läsare och läsarter”. I Teoretiska perspektiv på sakprosa, red. Boel Englund & Per Ledin, 125–160. Lund: Studentlitteratur [2003] 2011.
Lindström, Hans. Strindberg och böckerna. Boklån och läsning: förteckningar och kommentarer. Uppsala: Svenska litteratursällskapet, 1990.
Lundborg, Göran. Handen och hjärnan. Från Lucys tumme till den tankestyrda robothanden. Stockholm: Carlssons, 2011.
Lundborg, Göran. Handen i den digitala världen. Stockholm: Carlssons, 2019.
Lundborg, Göran. Trepunktnoll. Handen, hjärnan, tiden. Stockholm: Carlssons, 2022.
Ma(r)king the Text: The Presentation of Meaning on the Literary Page, red. Joe Bray, Miriam Handley & Anne C. Henry. Aldershot: Ashgate, 2000.
McGann, Jerome. Textual Condition. Princeton: Princeton University Press, 1991.
McGann, Jerome. Black Raiders. The Visible Language of Modernism. Princeton: Princeton University Press, 1993. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691221465
Marcus, Gustaf. ”Strindberg, copywriter. Reklam, uppmärksamhet och skådespelssamhället i August Strindbergs verk”. Samlaren. Tidskrift för forskning om svensk och annan nordisk litteratur. Vol. 140 (2019), 163–191.
McNamee, Kathleen. Sigla and select marginalia in Greek literary papyri. Papyrologica Bruxellensia, 26
Bruxelles: Fondation égyptologique Reine Élisabeth, 1992.
McPharlin, Paul. Roman numerals, typographic leaves and pointing hands. Some notes on their origin, history and contemporary use. New York: The Typophiles, 1942.
Palmblad, Vilhelm Fredrik. Törnrosens bok, nemligen den äkta och veritabla, utgifven icke av Richard Furumo utan af hofmarskalken Hugo Löfwenstjerna sjelv. Uppsala: Leffler & Sebell, 1840.
Piper, Andrew. Book Was There. Reading in Electronic Times. Chicago: University of Chicago Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922898.001.0001
Ridderstad, Per. ”Textens ansikte i seklernas spegel. Om litterära texter och typografisk form”, Anförande vid Svenska Vitterhetssamfundets årsmöte den 27 maj 1998.
https://litteraturbanken.se/presentationer/specialomraden/TextensAnsikteISeklernasSpegel.html
Sandberg, Hans & Margareta Brundin. August Strindberg Samlade Verk 6. Röda rummet. Textkritisk kommentar. Stockholm: Norstedts, 2008.
Sandberg, Mark. ”Writing on the Wall. The Language of Advertising in Knut Hamsun’s Sult”. Scandinavian Studies (1999:71), 293–295. https://www.jstor.org/stable/40920148
Scott, David. ”Signs in the text. The role of epigraphs, footnotes and typography in clarifying the arrator-character relationship in Stendhal’s Le rouge et le noir.”. I Ma(r)king the text, red. Joe Bray, Miriam Handley & Anne C. Henry. 26–34. Aldershot: Ashgate, 2000. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429432309-3
Shaw, Paul. ”Doing things without words. A survey of pictorial type, from printer’s fists to walking hot dogs”, Print vol. 67 (2013:1), 22–23.
Sherman, William H. ”Towards a History of the Manicule”. I Used books. Marking readers in renaissance England. 28–52. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2009. DOI: https://doi.org/10.9783/9780812203448
Sherman, William H. ”Towards a History of the Manicule”. I Owners, annotators and the signs of reading, red. Robin Meyers, Michael Harris, & Giles Mandelbrote. 19–48. London: Oak Knoll Press and the British Library, 2005.
Stenback, Emil. ”Läsarnas avtryck i böckerna. Exempel på olika typer av marginalia i Roggebiblioteket”. I Böckerna i borgen. Ett halvsekel i Roggebiblioteket, red. Elin Andersson & Emil Stenback. 41–65. Stockholm: Kungliga biblioteket, 2018.
Stilprof från Central-tryckeriet i Stockholm. Stockholm: Centraltryckeriet, 1878.
Strindberg, August. Röda rummet. Skildringar ur artist- och författarlivet. Samlade Verk 6, utg. Carl Reinhold Smedmark, Stockholm: Norstedts, 1981.
Söderberg, Hjalmar, Doktor Glas. Roman. Stockholm: Albert Bonniers förlag, 1905.
Tallis, Raymond. The Hand. A Philosophical Inquiry into Human Being. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2003.
Tallis, Raymond. Michelangelo’s Finger. An Exploration of Everyday Transcendence. New Haven: Yale University Press, 2010.
Trumble, Angus. The Finger. A Handbook. New York: Farrar, 2010.
Williams, Helen. ”Hands”. I Laurence Sterne and the eighteenth-century book. 13–34. Oxford: Oxford University Press, 2021. https://doi.org/10.1017/9781108904162. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108904162.002
Williams, Helen. ”Sterne’s manicules. Hands, handwriting and authorial property in Tristram Shandy”. Journal for Eighteenth-Century Studies vol. 36 (2013:2), 209–223. https://doi.org/10.1111/j.1754-0208.2012.00512.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1754-0208.2012.00512.x
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Kategorier
Licens
Copyright (c) 2024 Alexandra Borg
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Författaren/författarna behåller copyright till verket