Bildeboka som dobbelt teater

Kunstmotiv, kunsthendelser og sceniske trekk i to bildebøker av Cecilie Løveid og Hilde Kramer

Författare

  • Anne Skaret Høgskolen i Innlandet
  • Silje Harr Svare Høgskolen i Innlandet

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v52i2-3.6403

Nyckelord:

picturebooks, theatre, stage art, art event, Cecilie Løveid, Hilde Kramer

Abstract

The Picturebook as Double Theatre. Art Motifs, Art Events, and Scenic Features in Two Picturebooks by Cecilie Løveid and Hilde Kramer”

How can the picturebook as medium establish itself as a theatre performance, with the reader as a participatory audience? Which possibilities does the picturebook hold in exploring the experience of art by placing the stage and the art event at the center of the storyline? These are the research questions in focus in this article on Cecilie Løveid and Hilde Kramer’s two picturebooks Lille Pille and lille Fille in The Deep Forest’s Theatre (Lille Pille og lille Fille i Den dype skogs teater, 1998) and Lille Pille and lille Fille in The Deep Forest’s Ballet (Lille Pille og lille Fille i Den dype skogs ballett, 1998). The article’s thesis is that these picturebooks work as double theatre: As well as dealing with announced stage performances on the thematic level, they also amount to stage performances in themselves, as the picturebook medium is employed in order to place the reader together with the literary characters in a theatre room. The analysis is inspired by theoretical insights from the research fields of picturebook, drama, and theatre. By drawing on and combining perspectives from different fields, the analysis aims at demonstrating the picturebook’s specific material and medial traits, as well as its openness towards other media and art forms. Furthermore, directing the analytical attention towards how the picturebooks are staged as a double theatre performance, also enables an unfolding of the fundamental questions about art and art experience that these books raise.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografier

Anne Skaret, Høgskolen i Innlandet

Professor i nordisk litteratur ved Høgskolen i Innlandet, där hon undervisar i och forskar på barnlitterära och litteraturdidaktiska ämnen. 

Silje Harr Svare, Høgskolen i Innlandet

Förstaamanuens i nordisk litteratur vi Høgskolen i Innlandet, där hon undervisar i och forskar på nordisk lyrik och dramatik.

Tillsammans har Skaret och Svare skrivit följande artiklar, som undersöker förflyttningar av lyriska texter till scenkonst för barn: ”Menneske og natur i Hanne Bramness’ barnelyrikk. Skogen i hjartet som illustrert langdikt og som forestilling for barn” (2020), och ”’Dette skulle bli et dikt som noen skulle huske en stund.’ Scenekunst som poesi for barn i forestillingen Snutebiller, stankelben” (2021). 

Publicerad

2023-04-27

Referera så här

Skaret, A., & Svare, S. H. (2023). Bildeboka som dobbelt teater: Kunstmotiv, kunsthendelser og sceniske trekk i to bildebøker av Cecilie Løveid og Hilde Kramer. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 52(2-3). https://doi.org/10.54797/tfl.v52i2-3.6403

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Kategorier

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.