Strindberg och turismen

Resande, visuell kultur och skrivande i turismens tidsålder

Författare

  • Gustaf Marcus

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v50i2-3.6130

Nyckelord:

August Strindberg, tourism, travel, writing, visual culture

Abstract

Strindberg and Tourism: Travelling, Visual Culture, and Writing in the Age of Tourism

This article looks at August Strindberg’s travelogues from Italy (1884-1888) as a reaction to the early tourism industry at the end of the 19th century. The travelogues engage with the contemporary practices of mediating and representing tourist sites, including guidebooks, travel writing, and visual attractions, such as panoramas and dioramas. Following Jonathan Crary’s theory of modernist painting as a reaction to the malleability of visual perception, this study shows how the attempts to control, mediate, and disseminate impressions from tourist sites at the same time made them subjective and volatile. Thus, the tourist site and the tourist experience became an important point of departure for Strindberg’s literary experimentation.
Keywords: , ,
,

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Gustaf Marcus

Gustaf Marcus är fil. dr. i Tema Kultur och samhälle och arbetar för närvarande som postdoktor i nordisk litteraturvetenskap på Sorbonne i Paris. Hans aktuella forskningsprojekt handlar om skönlitteratur och reklam i den skandinaviska modernismen.

Downloads

Publicerad

2020-01-01

Referera så här

Marcus, G. (2020). Strindberg och turismen: Resande, visuell kultur och skrivande i turismens tidsålder. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 50(2-3). https://doi.org/10.54797/tfl.v50i2-3.6130

Nummer

Sektion

Öppen sektion

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.