Language, Voice, and Performance

Notes on Lily Greenham’s Sound Poetry

Författare

  • Cecilia Bello Minciacchi
  • Vincent Broqua
  • Johanna Drucker
  • Johan Gardfors
  • Martin Glaz Serup
  • Fiona McGovern

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v47i2.8110

Nyckelord:

sound poetry, multilingualism, avant-garde, performance

Abstract

Language, Voice, and Performance. Notes on Lily Greenham’s Sound Poetry

In this collective article, we argue for a wider recognition of Lily Greenham’s sound poetry, underscoring her artistic uses of multi lingualism and transnational collaboration. The form of the article is conceptual: in order to signal the importance given to poetry as a collabo rative and transnational activity in Greenham’s oeuvre, we have chosen to write the article in six languages and as a collaboration between six scholars with different backgrounds. The form of the article moreover reflects the privilege given to language as material, structure, and activity in Greenham’s works. The purpose of our article is thus twofold: while we seek to initiate an academic reception of Greenham’s works and to highlight these as important contributions to the traditionally male-dominated  historiography of sound poetry, we also seek to examine how academic writing can alter its conventional forms in order to address works that are not ideally suited for hermeneutic or exegetic acts of reading.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografier

Cecilia Bello Minciacchi

Cecilia Bello Minciacchi forskar och undervisar vid Sapienza, Università di Roma. Hon har varit redaktör för ett antal textkritiska utgåvor med modern italiensk litteratur och har särskilt intresserat sig för 1900-talets avantgarden, exempelvis i Scrittrici della prima avanguardia. Concezione, caratteri e testimonianze del femminile nel futurismo (2012) samt La distruzione da vicino. Forme e figure delle avanguardie del secondo Novecento (2012).

Vincent Broqua

Vincent Broqua är professor i nordamerikansk konst och litteratur vid Université Paris 8. Han är redaktör för Revue Française d’Études Américaines och har grundat flera forum för experimentell poesi, däribland doublechange.org och poetscritics.org. Broqua har skrivit bland annat À partir de rien: esthétique, politique et l’infime (2013).

Johanna Drucker

Johanna Drucker är Breslauer Professor of Biblio graphical Studies vid UCLA. Hon är välkänd för sin forskning om litteraturens visuella dimensioner och om experimentella poetiska praktiker. Bland hennes böcker märks exempelvis The Visible Word. Experimental Typography and Modern Art, 1909–1923 (1994) och Graphesis. Visual Forms of Knowledge Production (2014).

Johan Gardfors

Johan Gardfors är doktorand i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet. I december 2017 försvarar han sin avhandling Åke Hodell. Art and Writing in the Neo-Avant-Garde. Gardfors har i sin forskning intresserat sig för avantgardistiska praktiker, fotografi och estetikhistoria.

Martin Glaz Serup

Martin Glaz Serup är poet, kritiker och litteraturvetare. Han disputerade 2015 med avhandlingen Kulturel erindring og konceptuel vidnesbyrdlitteratur vid Köpenhams universitet och har tidigare publicerat studien Relationel poesi (2013). Skönlitterärt har han skrivit exempelvis Marken (2010), Romerska nätter (2014) och ett flertal barnböcker.

Fiona McGovern

Fiona McGovern är konstvetare, kritiker och curator. Hon utgav 2016 studien Die Kunst zu zeigen. Künstlerische Ausstellungsdisplays bei Joseph Beuys, Martin Kippenberger, Mike Kelley und Manfred Pernice och är en av redaktörerna bakom Assign and Arrange. Methodologies of Presentation in Art and Dance (2015).

Downloads

Publicerad

2017-01-01

Referera så här

Bello Minciacchi, C., Broqua, V., Drucker, J., Gardfors, J., Glaz Serup, M., & McGovern, F. (2017). Language, Voice, and Performance: Notes on Lily Greenham’s Sound Poetry. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 47(2), 22–33. https://doi.org/10.54797/tfl.v47i2.8110

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Mest lästa artiklar av samma författare