Biblioterapi i ett litteraturvetenskapligt perspektiv

Författare

  • Cecilia Pettersson

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v44i1.10534

Nyckelord:

bibliotherapy, comparative literature, reading, fiction

Abstract

Bibliotherapy from a Literary Perspective

This article aims to introduce and discuss the phenomenon of bibliotherapy in the context of comparative literature in Sweden. It opens with an introduction to the field of bibliotheraphy, defining this as the use of books to aid people in their healing processes. The article discusses this definition, and provides a short historical overview of the treatment of bibliotheraphy, placing particular focus on ”interactive” bibliotheraphy which, in many respects, has become the model of bibliotherapeutic intervention today.

Primarily, however, this article explores how a literary perspective could contribute to the research on bibliotheraphy. Firstly, I consider a variety of different studies and their views on bibliotheraphy in order to make clear the values and the perspectives on literature underpinning much of the research in the field. Secondly, I examine the different conceptions of the reader and the reading process expressed in the research on bibliotheraphy in relation to reader-response criticism. Among other things, the model of the bibliotherapeutical reading process used in the school of interactive bibliotheraphy is discussed. This model is shown to be highly normative when it comes to how one can read in order to be aided in the healing process. In conclusion, the article raises questions concerning how other views on bibliotheraphy might produce alternative models of reading.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Cecilia Pettersson

Cecilia Pettersson är fil. dr i litteraturvetenskap och verksam som lärare och forskare vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet. Hon disputerade 2009 med en avhandling om hur minnet gestaltas i svensk 1990-talsprosa. Sedan disputationen har hon fortsatt att forska och skriva om minnet ur olika perspektiv samt inlett ett nytt forskningsprojekt om biblioterapi.

Downloads

Publicerad

2014-01-01

Referera så här

Pettersson, C. (2014). Biblioterapi i ett litteraturvetenskapligt perspektiv. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 44(1), 55–65. https://doi.org/10.54797/tfl.v44i1.10534

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.