Att förhandla litterärt värde

Sami Said och Väldigt sällan fin

Författare

  • Torbjörn Forslid
  • Jon Helgason
  • Lisbeth Larsson
  • Christian Lenemark
  • Anders Ohlsson
  • Ann Steiner

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v43i3-4.10801

Nyckelord:

Barbara Herrnstein Smith, reception studies, literary criticism, literary value

Abstract

Negotiating Literary Value. The Case of Sami Said.

This article aims to highlight how literary value is constructed today: how it is created and negotiated. It seeks to develop a perspective that considers the manifold and complex value-negotiation process. In accordance with Barbara Herrnstein Smith, the article argues that literary value is generated by a constant and continuous series of negotiations between production and sale: the institutions, groups of readers, and individuals who are part of the value-making process. A number of different values circulate among different stakeholders – trade, educational, aesthetic, personal, and so on – and the negotiations take place in accordance with the dictates of the respective needs, interests, and resources of these stakeholders. While Barbara Herrnstein Smith’s theories on literary value remain influential, they have rarely been tested empirically. The basic premise of the article is that the process of value creation has to be discussed from new perspectives based on empirical research.

The article presents a case study of the Swedish author Sami Said’s literary debut – the critically acclaimed Väldigt sällan fin – and the negotiation process before and after its publication. The fact that Said was unknown at the time of his debut most likely foregrounded the visible negotiation of literary value in his case, but we believe that the process can be seen as an example of a continual and on-going practise in the literary sphere as a whole. The analysis shows that different agents claimed values and positions both in relation to the book and to each other. For example, marketing and publishing paratexts emphasised values of knowledge, institutionalised literary criticism valued the aesthetic qualities of the novel, while readers writing on the Internet took a more emotional and subjective position. The valuation also went back-and-forth between reading the novel as expressing a particular, non-Swedish experience with biographical overtones, and understanding it as manifesting universal existential values.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografier

Torbjörn Forslid

Torbjörn Forslid är professor i litteraturvetenskap vid Språk- och litteraturcentrum i Lund. Han har tidigare publicerat böcker om bland annat Sven Delblanc och maskulinitet. Hans forskning de senaste åren har varit inriktad på litteraturens offentligheter och dagens medialiserade författarroll. Tillsammans med Anders Ohlsson har han bland annat utgivit antologin Litteraturens offentligheter (2009) samt monografierna Fenomenet Björn Ranelid (2009) och Författaren som kändis (2011).

Jon Helgason

Jon Helgason är fil. dr i litteraturvetenskap och verksam som forskare i litteraturvetenskap vid Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. I sin avhandling undersöker han brev- och skriftkulturens och den litterära offentlighetens framväxt i Europa, främst i Tyskland, under 1700-talet. Han bedriver forskning om bland annat modern kultur- och litteraturdebatt och kulturpolitik. Åren 2008–2013 arbetade han som redaktör vid Svenska Akademiens ordboksredaktion (SAOB).

Lisbeth Larsson

Lisbeth Larsson är professor i litteraturvetenskap med inriktning på genusforskning vid Göteborgs universitet. Hon disputerade 1989 med avhandlingen En annan historia. Om kvinnors läsning och svensk veckopress. Därefter har hon framför allt arbetat med kvinnolitteraturhistoria, feministisk litteraturteori och biografiska texter av olika slag. Hennes senaste bok är Hennes döda kropp. Victoria Benedictssons arkiv och författarskap (2008). Hon arbetar för närvarande med en bok om Virginia Woolf.

Christian Lenemark

Christian Lenemark är fil. dr i litteraturvetenskap och verksam som forskare och lärare vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet. Han disputerade hösten 2009 på avhandlingen Sanna lögner. Carina Rydberg, Stig Larsson och författarens medialisering, och har sedan dess bland annat varit redaktör för antologin Litteraturens nätverk. Berättande på internet (2012).

Anders Ohlsson

Anders Ohlsson är professor i litteraturvetenskap vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet. Hans tidigare forskning har berört intermedialitet – relationen mellan roman och film – samt Förintelselitteratur. Under senare år har han, i samarbete med Torbjörn Forslid, undersökt författarens ställning i den medialiserade litterära offentligheten: Fenomenet Björn Ranelid (2009), Litteraturens offentligheter (2009) och Författaren som kändis (2011).

Ann Steiner

Ann Steiner är docent i litteraturvetenskap och lektor i förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds universitet. Hon har publicerat flera böcker och artiklar om den samtida bokmarknaden, bland annat I litteraturens mittfåra (2006) om 1970-talets bokmarknad i Sverige och översikten Litteraturen i mediesamhället (2012). Hon är även intresserad av populärlitteratur och har bland annat redigerat Interdisciplinary Approaches to Twilight (2011) samt nyligen skrivet en artikel om kändisförfattare, ”Literary Celebrity Reconsidered” (2013). Hon var sakkunnig i litteraturutredningen 2012.

Downloads

Publicerad

2013-01-01

Referera så här

Forslid, T., Helgason, J., Larsson, L., Lenemark, C., Ohlsson, A., & Steiner, A. (2013). Att förhandla litterärt värde: Sami Said och Väldigt sällan fin. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 43(3-4), 121–134. https://doi.org/10.54797/tfl.v43i3-4.10801

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Mest lästa artiklar av samma författare

1 2 3 > >> 

Liknande artiklar

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.