Läsningens disciplinering

Om litteratursyn och litteraturundervisning

Författare

  • Jenny Bergenmar

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v40i3-4.11905

Nyckelord:

didactics, critical reading, reading practices

Abstract

The Teaching of Literature and the Disciplining of Reading

The article discusses how the institutional norm of critical reading tends to rule out other ways of reading. Instead of mapping different kinds of reading practices and providing useful concepts for describing them, the teaching of literature often tends to be prescriptive and aimed at reproducing this specific way of reading, and in extension, a certain view of literature related to it. This problem is discussed in connection to Rita Felski’s »modes of textual engagements,« Michael Warner’s questioning of what qualifies as a critical reading, and Eve Kosofsky Sedgwick’s concept of »reparative reading.«

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Jenny Bergenmar

Jenny Bergenmar är fil dr i litteraturvetenskap och verksam vid Göteborgs universitet. Hon arbetar för närvarande med projektet »Läsarnas Lagerlöf. Allmänheten skriver till Selma Lagerlöf 1891–1940«.

Downloads

Publicerad

2010-01-01

Referera så här

Bergenmar, J. (2010). Läsningens disciplinering: Om litteratursyn och litteraturundervisning. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 40(3-4), 16–26. https://doi.org/10.54797/tfl.v40i3-4.11905

Mest lästa artiklar av samma författare

Liknande artiklar

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.