Kusligt och abjekt

Magiskt tänkande hos Rydberg och Lagerlöf

Författare

  • Anna Forssberg

DOI:

https://doi.org/10.54797/tfl.v45i1.9037

Nyckelord:

the uncanny, abjection, magical thinking, Carina Rydberg, Selma Lagerlöf

Abstract

Uncanny and Abject: Magical Thinking in the Works of Selma Lagerlöf and Carina Rydberg

This article utilises Freud’s notion of ”the uncanny” and Kristeva’s concepts of ”abject” and ”abjection” in their original meanings as tools in the analysis of certain aspects of Carina Rydberg’s The Devil’s Formula (2000) and Selma Lagerlöf’s Charlotte Löwensköld (1925) and Anna Svärd (1928). There are a number of surprising connections between these narratives in a broader intertextual sense. For instance, Thea Sundler, one of the protagonists in Lagerlöf’s work, is at the outset of the novel scary because she seems so manipulative, but her character escalates from this uncanniness into evoking stronger fears of abjection at the end of the narrative, while the narrator-protagonist Carina in Rydberg’s work is in the outset of the novel marked by abjection, later undergoes a change in terms of subjectivation, but ends in scaring the reader through uncertainities typical of the uncanny.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Författarbiografi

Anna Forssberg

Anna Forssberg är fil. dr. i litteraturvetenskap och universitetslektor, verksam i Karlstad. Hon disputerade 1998 på avhandlingen Kollisioner. Aksel Sandemose som outcast och monument, och forskar med formhistorisk och intertextuell inriktning på 1930- och 1940-talsprosa.

Downloads

Publicerad

2015-01-01

Referera så här

Forssberg, A. (2015). Kusligt och abjekt: Magiskt tänkande hos Rydberg och Lagerlöf. Tidskrift för Litteraturvetenskap, 45(1), 17–26. https://doi.org/10.54797/tfl.v45i1.9037

Nummer

Sektion

Forskningsartikel

Mest lästa artiklar av samma författare